Heeft jouw kind moeite met het automatiseren en memoriseren van de tafels van 1 t/m 10? Hij/zij is niet de enige. Het is één van de meest voorkomende rekenproblemen op de basisschool, en dat heeft gevolgen voor de rekenontwikkeling van veel kinderen. Het goede nieuws? Jij kunt als ouder een groot verschil maken, en dat hoeft helemaal niet saai of ingewikkeld te zijn.
Met de rekenspellenbundel wordt het oefenen van de tafels leuk én effectief. Spelenderwijs leren verbetert de motivatie en concentratie én zorgt er ook voor dat jouw kind plezier houdt in rekenen.
...van de kinderen heeft de tafels vlot en foutloos leren beheersen.
...van de ouders beveelt de bundel aan andere ouders aan.
Ouders geven aan "zeer tevreden" te zijn over de rekenspellenbundel.
Mijn naam is Sanne, rekenspecialist en lerarenopleider. Al meer dan tien jaar help ik kinderen en leerkrachten om resultaatgericht én met plezier te leren rekenen. Dankzij mijn ervaring in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs én hoger onderwijs weet ik precies waar kinderen én volwassenen bij rekenen tegenaan kunnen lopen – én hoe je ze vooruithelpt.
Met mijn platform Rekenen voor ouders help ik nu ook ouders om hun kind thuis met vertrouwen te begeleiden.
Mijn materialen sluiten naadloos aan op wat kinderen op school leren.
Alles wat ik ontwikkel heeft één doel: jou als ouder de kennis én het vertrouwen geven om je kind effectief te kunnen ondersteunen.
De spellen in deze bundel zijn laagdrempelig. Alles wat je nodig hebt, heb je waarschijnlijk al in huis – denk aan dobbelstenen, pionnen, pennen of potloden.
"Ik voel me dankzij Sanne eindelijk zeker over hoe ik mijn kind kan helpen. De spelletjes zijn leuk, leerzaam én effectief."
Moeder van een kind in groep 5
“Je merkt aan alles dat Sanne weet waar ze het over heeft. Deze bundel is geen random spelletjesverzameling, maar echt doordacht en doelgericht.”
Vader van een kind in groep 6
“Mijn kind had echt moeite met automatiseren, maar door deze spellen ging het ineens veel beter. Het voelt niet als oefenen, maar het werkt wél.”
Moeder van een kind in groep 5
Het kennen van de tafels van vermenigvuldiging van 1 t/m 10 is cruciaal. Het vormt de basis voor het verdere rekenonderwijs. Kennis van de tafels hebben kinderen o.a. nodig bij:
Delen
Vermenigvuldigen en delen met grotere getallen
Kolomsgewijs en cijferend vermenigvuldigen
De staartdeling en de happendeling
Vermenigvuldigen van breuken
Vermenigvuldigen van kommagetallen
Kinderen die de tafels niet goed beheersen, lopen vaak vast bij deze onderdelen. Hoewel ze de tafels hebben geleerd in groep 4 en 5, kunnen problemen zich voordoen tot in groep 8 (en daarna). Het is dus essentieel dat dit fundament goed gelegd wordt.
In deze bundel vind je maar liefst 21 verschillende rekenspelletjes waarmee jouw kind de tafels spelenderwijs leert. De spellen zijn flexibel en makkelijk uit te voeren, zonder ingewikkelde materialen. Alles wat je nodig hebt, heb je waarschijnlijk al in huis. De meeste spellen speel je met z'n tweeën, maar er zijn ook opties die je kind alleen of met meerdere kinderen kan doen.
21 rekenspelletjes
Laagdrempelig, leuk en makkelijk te spelen. Sommige spellen hebben meerdere varianten of werkbladen.
Begeleidende brief voor ouders
Praktische uitleg over hoe je de spellen het beste kunt gebruiken, inclusief tips voor het maken van een plan van aanpak.
Tafelposter
Hang de tafels op een zichtbare plek. Door het regelmatig te zien, blijven kinderen ze onbewust herhalen.
Tafeldiploma
Een feestelijk moment als alle tafels vlot en foutloos worden beheerst. Belonen werkt motiverend!
Voortgangslijst
Om wekelijks te evalueren en trots terug te kijken op de stappen die zijn gezet. Gebruik deze lijst ook in het contact met de leerkracht van je kind.
Afvinklijst
Ter motivatie: hoe leuk is het als je álle spellen een keer gespeeld hebt? Het biedt tevens een overzicht waarmee je snel kunt zien welke spellen geschikt zijn als je specifieke tafels wilt oefenen.
De tafels zijn niet zomaar een onderdeel van het rekenonderwijs. Ze vormen het fundament waarop ál het verdere rekenen gebouwd wordt: delen, kolomsgewijs en cijferend vermenigvuldigen, staartdeling en happendeling én vermenigvuldigen van breuken en kommagetallen – alles leunt op vloeiend tafelbegrip.
In groep 4 en 5 ligt de focus op het aanleren, automatiseren en memoriseren van de tafels. Vanaf halverwege groep 5 wordt ervan uitgegaan dat die kennis paraat is. Als dat niet zo is, ontstaat er al snel een achterstand.
👉 Deze bundel is speciaal gemaakt voor kinderen die nét wat meer tijd of oefening nodig hebben. Hoe eerder je start, hoe makkelijker je kind weer kan aanhaken in de klas.
Volg me op Instagram voor praktische tips en inzichten in het rekenonderwijs op de basisschool!